martes, 18 de mayo de 2010

Coeducació

Entenem la coeducació no com una assignatura ni com alguns, erròniament, la interpreten simplement com una educació mixta (fet que és necessari però de cap manera suficient).

Més aviat, pensem que la coeducació és una altre manera d’educar, és fer que lacomunitat educativa interioritzi la proposta i canviï la forma de dur a terme la tasca
formativa.

El programa de coeducació té per objectiu promoure una educació que potenciï la igualtat real d’oportunitats i l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de sexe, així com integrar de forma explícita i amb continguts d’aprenentatge la perspectiva de gènere.

En el que s’ inclogui: el reconeixement social del paper de les dones i de la nostra genealogia femenina, que analitzi els continguts del currículum i els continguts curriculars tant a primària com a secundària, de manera que s'incorporin els coneixements i aportacions de les dones en les diferents disciplines, un aprenentatge dels valors i experiències femenines (feminització) concretades en activitats i pràctiques per a tot l'alumnat. (Empatia, solidaritat, cooperació ...) contraposats als valors masculins imperants de la furaza, competitivitat, l'estatus de poder, la militarització de les ments ... i la utilització d'estratègies diferents segons les diferents realitats: metodologia en resolució de conflictes des d'una perspectiva de gènere que contribueixi a l'eradicació de la violència i una educació per la pau.

A més a més, la informació i formació del professorat en temes de gènere - formació inicial, continuada, d'ampliació per especialitats o matèries, que incorpori gradualment els sabers i pensaments de les dones des de les diferents disciplines, el reconeixement de la figura de assessora o coordinadora en coeducació en els centres definint les diferents funcions i dotant de temps de dedicació per garantir i possibilitar aquest treball. (Negociació de nou acord de plantilles),el seguiment i valoració dels projectes coeducatius dels centres, la dotació o facilitació de recursos i materials, la creació de xarxes i facilitar la interrelació d'aquestes, entre les diferents persones relacionades amb el treball de la coeducació (centres de recursos, assessora en coeducació, grups de dones, ....)

Repensar la coeducació: significa anar més enllà de les aules, implicar o cercar complicitats entre els diferents agents socials, significa situar-se davant les noves realitats i analitzar: com treballar la coeducació amb alumnat que procedeix d'espais culturals, religiosos ... etc. Significa treballar per canviar la mirada etnocèntrica, a més de la androcèntrica. Significa pensar com conjugar en harmonia gènere i etnicitat. Repensar la Coeducació significa conceptualitzar amb continguts i reflexions sobre els nous models de sexisme i la reproducció dels rols en funció del sexe, reflexionar respecte a les variades estratègies de què disposa el sistema per seguir reproduint aquests estereotips, a través de la socialització, escola, família, entorns diversos: culturals, religiosos, institucionals, etc. Repensar la Coeducació passa per reflexionar sobre què volem i en què hem de incidir per canviar sobre el model androcèntric que continua instal lat a la realitat actual.

No hay comentarios:

Publicar un comentario